I denne artikel
vil jeg fortælle om hvorledes jeg løste den opgave der var at oprette
og gennemføre et kursus i kunstterapi. Den grundlæggende årsag til at
jeg skriver denne artikel er, at jeg ved at der er mange nye og for den
sags skyld også "gamle" elever fra Ulriksholm der efter endt
uddannelse efterlyser nogle holdepunkter når de ønsker at undervise i
kunstterapi.
"Jeg
vil undervise i kunstterapi". - Det var min første
umiddelbare følelse efter at jeg havde afsluttet min uddannelsen som
kunstterapeut.
Gennem uddannelse
havde jeg fået udfyldt nogle behov som jeg før end ikke anede
eksistensen af. Jeg havde opnået at få en bedre selvindsigt, mod på
min selvudvikling samtidig med, at jeg også var blevet kunstnerisk
inspireret.
"Det må
alle andre også ha' brug for", mente jeg - og det gør jeg da
stadig. Men det var ikke den eneste grund; fx havde jeg også besluttet
at grundlaget for mit afsluttende speciale skulle være en beskrivelse
af processerne i en kunstterapeutisk gruppe. En anden grund var, at jeg
ved at undervise fik mulighed for at underbygge og manifestere min
nyerhvervede viden - og når jeg skal være ærlig, ikke mindst vise
hvor dygtig jeg var!
Men fordi jeg
absolut ingen personlig erfaring havde om hvordan man opretter og
gennemføre et kunstterapeutisk forløb med en gruppe - så var jeg
usikker på hvordan skulle jeg starte - sådan helt fra bunden?
Derfor var der
otte spørgsmål der skulle besvares før jeg kunne komme i gang.
- Spørgsmålene
kunne i spredt orden lyde således:
- Hvordan
skal jeg starte?
- Kan
jeg klare det?
- Er
jeg god nok?
- Hvilken
målgruppe skal jeg henvende mig til?
- Hvad
kan jeg forlange i gebyr?
- Hvor
skal det være?
- Hvem
skal hjælpe mig?
Hvad skal jeg bruge? |
|
- Hvad
med lokaler?
- Skal
jeg starte for mig selv?
- Hvordan
finder jeg min målgruppe?
- Hvordan
skal undervisningen tilrettelægges?
- o.s.v.
Løsninger til
alle spørgsmålene findes, men det er kun dine løsninger der er de
rigtige. Det jeg mener er, at når jeg her fortæller om den måde jeg løste
mine problemerne på, kan du bruge dem direkte, eller du kan sige;
"nej - sådan skal det ikke gøres". Det er heldigvis nemmere
at sige fra, end slet ikke at have noget at sige fra over for.
Uden at være
inflateret tager jeg altså kun udgangspunkt i mig selv og ud fra de
erfaringer og oplevelser jeg fik ved at planlægge og gennemføre et
kursus i kunstterapi.
Det første der skulle overvejes var hvorledes jeg ville starte. En ting
var jeg dog klar over; nemlig, at det hold jeg ville ha', skulle kun være
for mænd. Årsagen til at gruppens deltagere skulle være mænd, var at
jeg, ud fra min egen identifikationsproblematik, som jeg var blevet
bevidst om, kunne se, at den var meget generel for mænd i den verden
jeg var i berøring med.
Desuden havde jeg
i over et år "kun" været sammen med kvinder. Nu måtte
det sgu være nok!!
Dermed var min målgruppe
bestemt.
Den måde at
starte på som umiddelbart tiltalte mig var, at annoncere efter mænd
der som jeg var interesseret i selvudvikling. Som primus motor kunne
jeg derefter danne en gruppe der, efter aftale kunne skiftes til at mødes
hos hinanden.
Stille og roligt
og uden at blive opfattet som underviser, ville jeg oparbejde den
sikkerhed og selvtillid jeg mente var nødvendig for senere at kunne
starte et decideret kursus.
Fordelen ved at begynde på denne måde var, at jeg
ikke havde noget ansvar over for gruppen. Fordi en sådan gruppe er kun
ansvarlig over for sig selv. Der skulle ikke betales noget gebyr og
gruppen kunne stoppe når den ville. Det vigtigste var, at jeg på denne
måde fik mulighed for at efterprøve mine teorier og evner i at
undervise i kunstterapi. |